Αγιογραφικά Αναγνώσματα – Γυμνάσιο – 1 – 2014

Αγιογραφικά Αναγνώσματα – Γυμνάσιο – 2014

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Άγιος Απόστολος Παύλος: Το σκεύος εκλογής του Θεού και Απόστολος των Ελλήνων 

Ο μαθητής και συνοδοιπόρος του Αποστόλου Παύλου, Απόστολος και Ευαγγελιστής Λουκάς αναφέρει αναλυτικά στο βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων την γεμάτη δυσκολίες πορεία και τα βήματα του διδασκάλου της αγάπης, του Αγίου Απ. Παύλου στην Ελλάδα. Ο Απ. Παύλος ενδιαφέρθηκε για την σωτηρία των ειδωλολατρών και είδε αυτό που αργότερα έγινε ξεκάθαρο. Ότι δηλαδή ο Χριστός μίλησε στην καρδιά των Ελλήνων, κάλυψε το εσωτερικό τους κενό και έτσι, οι Έλληνες έγιναν οι πρωτοπόροι και διδάσκαλοι της αλήθειας.

Για τους επόμενους τρεις αιώνες, ένα μεγάλο πλήθος Ελλήνων Χριστιανών υπέμεινε για τον Χριστό τους σκληρούς διωγμούς και τον μαρτυρικό θάνατο. Η σπορά του θείου Παύλου στην Ελλάδα δεν έμεινε ακαλλιέργητη. Και βέβαια, από τη χώρα μας τέθηκαν τα θεμέλια του εκχριστιανισμού όλης της Ευρώπης.

Από τη Μ. Ασία στη Σαμοθράκη

Ο Άγιος Παύλος λοιπόν βρίσκεται στην Τρωάδα (Τροία) κατά την διάρκεια της δεύτερης αποστολικής του περιοδείας, λίγο πριν ή μετά το 50 μ.Χ., συνοδευόμενος σίγουρα από τους Αποστόλους Τιμόθεο και Σίλα και πιθανώς, από τον Απ. Λουκά, που όπως είπαμε, καταγράφει τα γενόμενα. Κατά τη διάρκεια μιας νύχτας βλέπει ένα όραμα με έναν άνδρα Μακεδόνα να τον καλεί να έρθει στη Μακεδονία για να τους βοηθήσει. Ο Απ. Παύλος έχοντας πεποίθηση ότι ο Χριστός τον καθοδηγεί στην περιοδεία του, αντιλαμβάνεται το θεϊκό κάλεσμα και αναζητά κάποιο πλοίο για να περάσει στην Μακεδονία. Ξεκινά λοιπόν από τις ακτές της Μ. Ασίας και κάνει στάση για μια ημέρα στη βόρεια πλευρά της Σαμοθράκης, στη σημερινή Παλαιάπολη.

Το όμορφο και ιστορικό νησί της Σαμοθράκης γίνεται η πύλη εισόδου του Χριστιανισμού στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Σήμερα στο μέρος αυτό υπάρχει το «Στασίδι του Αποστόλου Παύλου» (φωτ.).

Στους Φιλίππους

Από εκεί ο Απ. Παύλος περνά στη Νεάπολη, τη σημερινή δηλαδή πόλη της Καβάλας, όπου κάνει τα πρώτα του βήματα στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα (σήμερα στην Καβάλα υπάρχει το μοναστήρι του Αγίου Αποστόλου Σίλα, από όπου πέρασαν οι Απόστολοι Παύλος, Σίλας, Τιμόθεος και Λουκάς). Ωστόσο, η πιο σημαντική πόλη στα ρωμαϊκά εκείνα χρόνια βρισκόταν λίγο βόρεια της Νεάπολης, οι Φίλιπποι, πόλη που δημιούργησε ο πατέρας του Μ. Αλεξάνδρου (Φίλιππος Β’). Εκεί που σήμερα βρίσκεται ένας από τους σπουδαιότερους αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα, στους Φιλίππους, ο Απ. Παύλος ιδρύει την πρώτη Εκκλησία στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Μια Εκκλησία που αγάπησε πολύ, καθώς την επισκέφθηκε άλλες δύο φορές και στην οποία απέστειλε μια από τις 14 του Επιστολές, την προς Φιλιππησίους Επιστολή.

Λίγο έξω από τους Φιλίππους υπάρχει ένας ποταμός, ο Ζυγάκτης, όπου ο Απ. Παύλος ξεκίνησε το κήρυγμα του. Μια γυναίκα, πωλήτρια πορφυρών υφασμάτων, η Λυδία η Φιλιππησία, ένιωσε τα λεγόμενα του Αποστόλου να γεμίζουν την καρδιά της και έτσι βαπτίστηκε Χριστιανή (η πρώτη στην Ελλάδα και την Ευρώπη) μαζί με την οικογένεια της. Μάλιστα, κάλεσε τον Απ. Παύλο και τους συνοδούς του στο σπίτι της προς φιλοξενία. Στον ίδιο χώρο σήμερα υπάρχει ιερός ναός-βαπτιστήριο της Αγίας Ισαποστόλου Λυδίας (εορτή 20 Μαΐου), αλλά και υπαίθριο βαπτιστήριο, όπου τελείται το μυστήριο του Βαπτίσματος σε ενήλικους (φωτ.).

Στους Φιλίππους ο Απ. Παύλος, μαζί με τον Απ. Σίλα, υπέστη βασανιστήρια, αλλά όπως και όλα τα άλλα τα υπέμεινε με χαρά για τον Χριστό. Εξαιτίας της θεραπείας μιας νεαρής κοπέλας, που ασχολιόταν με τη μαντεία και τη μαγεία, κατηγορήθηκαν ως ταραξίες της πόλεως και φυλακίστηκαν. Όμως ο Θεός δεν τους εγκατέλειψε, καθώς και οι ίδιοι δεν τον ξέχασαν, ψάλλοντας συνεχώς ύμνους στον Θεό. Με θαυματουργικό τρόπο (σεισμό), ο Θεός τους απελευθέρωσε, γεγονός που έκανε τον δεσμοφύλακα της φυλακής να πιστέψει και να βαπτιστεί.

Δέκα περίπου χρόνια αργότερα, από μια άλλη φυλακή, αυτή της Ρώμης, ο Απ. Παύλος στέλνει την Προς Φιλιππησίους Επιστολή, προκειμένου να στηρίξει τους Χριστιανούς των Φιλίππων, συμβουλεύοντας τους να ζουν με πίστη, θάρρος, ενότητα και ειρήνη, αναγεννημένοι κατά Χριστόν, όπως ζούσε και ο ίδιος. Στην Επιστολή αυτή αναφέρει το γνωστό «Εμοί το ζην Χριστός» (α’-21). Ότι δηλαδή ζωή του είναι ο Χριστός, ότι μέσα του πλέον ζει ο Χριστός.

http://www.monastiria.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=1263%3Ai-poreia-tou-apostolou-paulou-stin-ellada&catid=87%3A2012-06-04-13-46-39&Itemid=34&lang=el

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s